Seksyen Perkhidmatan Awan
Cloud Services Section
- Providing services related to USM email primarily technical issues ,advice and support to USM staffs and students.
- Creating and managing mailboxes for new staffs which consists of permanent staff, contract staff and part-time staff from all USM campuses.
- Creating department mailboxes according to requirements from users.
- Ensuring email services is up and running.
- Creating mailboxes for undergraduate and postgraduate students accross all USM campuses.
- Entertaining queries or problems related to email for all of USM campuses.
Garis Panduan Permohonan Emel Jabatan/Seminar/Lain-lain
- Semua permohonan rasmi mesti disertakan dokumen sokongan (kelulusan atau surat ketua jabatan atau ketua projek)
- Setiap akaun/kumpulan e-mel yang dipohon perlu dinyatakan tarikh luput. SPA akan membekukan akaun e-mel yang sudah sampai tarikh luput untuk tempoh 2 tahun. Jika akaun/kumpulan e-mel masih lagi diperlukan oleh pemohon/pengguna selepas tarikh luput, pemohon/pengguna perlu maklumkan secara rasmi kepada SPA.
- Pemilik bertanggungjawab sepenuhnya ke atas akaun/kumpulan e-mel tersebut. Akaun e-mel perlu diselenggara dan dipantau dengan baik. Keahlian kumpulan e-mel perlu dikemaskini dengan segera jika ada perubahan keahlian.
- Apabila pemilik bertukar, perlu maklumkan kepada SPA dengan segera untuk pengemaskinian pemilik.
- Untuk acara/aktiviti berulang, hanya satu akaun/kumpulan e-mel sahaja disediakan di mana akaun/kumpulan e-mel ini boleh diguna berulang-kali, cuma perlu kemaskini maklumat pemilik dan keahlian kumpulan. Sebagai contoh, untuk pesta hoki, tidak perlu cipta akaun seperti pesta hoki 2018, pesta hoki 2019 dan seterusnya.
- Sebarang permohonan penukaran katalaluan akaun e-mel PTJ perlu dilakukan melalui ServisDesk.
Steps to apply for email department/seminar
Steps to apply for email administrator notification